PENGERTIAN
DAN DEFINISI TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Teknologi
pendidikan adalah kajian dan praktik untuk membantu proses belajar dan
meningkatkan kinerja dengan membuat, menggunakan, dan mengelola proses dan
sumber teknologi yang memadai. Istilah teknologi pendidikan sering dihubungkan
dengan teori belajar dan pembelajaran. Bila teori belajar dan pembelajaran
mencakup proses dan sistem dalam belajar dan pembelajaran, teknologi pendidikan
mencakup sistem lain yang digunakan dalam proses mengembangkan kemampuan
manusia.
Defenisi
Teknologi Pendidikan
systematic
way of designing, implementing, and evaluating the total process of of learning
and teaching in terms of specific objectives, based on research in human
learning and communication and employing a combination of human and non human
resources to bring about more effective instruction (Commission on
Instructional Technology, 1970)
educational
technology is a field involved in the facilitation of human learning through
the systematic identification, development, organization and utilization of
full range of learning resources and through the management of these process
(AECT, 1972)
instructional
technology is the research in and application of behavioral science and
learning theories and the use of a systems approach to analyze, design,
develop, implement, evaluate and manage the use of technology to assist in the
solving of learning or performance problems. The term instructional technology
is often used interchangeably with the term educational technology, but
instructional technology often has more emphasis on the scientific and systems
approach of instructional problem solving while educational technology focuses
more on the craft or art of using technology to support learning
a systematic
way of designing, implementing and evaluating the total process of learning and
teaching in terms of specific objectives, based on research in human learning
and communication and employing a combination of human and non-human resources
to bring about more effective instruction” (U.S. Commission on Instructional
Technology definition).
Educational
technology is the study and ethical practice of facilitating learning and
improving performance by creating, using, and managing appropriate
technological processes and resources (AECT, 2004)
Berdasarkan
definisi-definisi di atas menurut Ir. Lilik Gani HA, M.Sc.Ph.D [2] dapat
disimpulkan bahwa:
Teknologi
pendidikan/teknologi pembelajaran adalah suatu disiplin/bidang (field of study)
Tujuan utama
teknologi pembelajaran adalah (1) untuk memecahkan masalah belajar atau
memfasilitasi pembelajaran; dan (2) untuk meningkatkan kinerja
Teknologi
pendidikan/pembelajaran menggunakan pendekatan system (pendekatan yang
holistic/komprehensif, bukan pendekatan yang bersifat parsial).
Kawasan
teknologi pendidikan dapat meliputi kegiatan analisis, desain, pengembangan,
pemanfaatan,pengelolaan, implementasi dan evaluasi baik proses-proses maupun
sumber-sumber belajar.
Yang
dimaksud dengan teknologi dalam teknologi pendidikan adalah teknologi dalam
arti luas, bukan hanya teknologi fisik (hardtech), tapi juga teknologi lunak
(softtech)
TP adalah
proses kompleks yang terintegrasi meliputi orang, prosedur, gagasan, sarana dan
organisasi untuk menganalisis masalah dan merancang, melaksanakan, menilai dan
mengelola pemecahan masalah dalam segala aspek belajar manusia






0 komentar:
Posting Komentar